середу, 29 липня 2015 р.

Толедо - місто трьох культур

Толедо. Алькасар
Толедо - велика спадщина минулого.  Його ім'я стало синонімом "твердої сталі". Це значення, що має пряме відношення до війни, позначає - атакувати і захищатися. Здавна, місто славилося виробництвом чудової сталі і мистецтвом місцевих ковалів і зброярів. Толедські клинки, списи, мечі, шаблі, шпаги не знають собі рівних у світі.

Історія Толедо сходить до Бронзового століття. Перші поселення в центральній частині Піренейського півострова - кельтібери - зводили фортеці, займалися землеробством, володіли навичками обробки металів, включаючи бронзу. Назва міста походить від форпосту Толетум, заснованого римськими завойовниками в 192 році до н.е. Толетум був  названий на честь бога води Толта. Поступово він перетворився в процвітаючий римський ремісничо-торговий центр, з багатою культурою. З тих пір збереглися міст Пуенте - де - Алькантар, акведук, амфітеатр, руїни багатьох вілл і масивних кріпосних стін.

Завдяки відкриттю родовищ заліза, міді, свинцю, тут розвивалася промисловість та обробка металів, виробництво зброї та карбування перших монет. Відбиваючи атаки варварів і аланів, римляни укріплювали стіни вздовж берегів Тахо. 
У V столітті Толедо став столицею вестготів і центром католицького архієпископства (з 418 по 711 рік), поки він не упав під натиском мавританського вторгнення в 712 році. Майже чотириста років у місті Толайтола (як називали аго араби) - панувала мусульманська релігія і культура, яка залишила багату спадщину: мечеть дель Крісто де ла Крус, Ворота Бісагра, Ворота Сонця. Король Альфонс VI завоював місто в 1085 році і заснував тут одну з резиденцій королів Кастилії. Але війни за землі не припинилися. Еміри Іспанії закликали на допомогу вождя африканських Альморавидів - Юсуфа, який завдав кастильцам тяжкої поразки. У битві при Уклесе загинув єдиний син Альфонсо - Санчо. Ця втрата так потрясла короля, що він захворів і незабаром помер.

Відоме як Місто трьох культур, Толедо представляється, таким собі пам'ятником великих подій, відгомон яких ви бачите на кожному розі. Хтось міг би описати Толедо як древній плавильний котел, Вавилон сортів. У той чи інший момент історії - християни, араби і євреї жили в гармонії поруч один з одним, залишивши свій слід в архітектурному обличчі міста. В епоху пізнього Середньовіччя Толедо був великим політичним, промисловим і торговим центром. Толедська сталь вважалася кращою в Європі для виготовлення кинджалів і мечів; шовкові тканини високо цінувалися за красу і різноманітність малюнків; керамічні вироби (вази, кахлі, посуд) користувалися величезною популярністю і були широко відомі далеко за межами Толедо.

Завдяки тому, що вже в XII столітті процвітали хімія, астрономія, медицина, писемність на трьох мовах (арабська, латина, давньоєврейська) - Толедо став найбільшим європейським центром науки, культури і мистецтва, що привертає розумних і талановитих людей з усієї Європи. Особливо користувалися популярністю бібліотеки і школа перекладачів. Тут зберігалися і переводилися великі труди грецьких і римських філософів і вчених (Аристотеля, Платона та ін.).

За ініціативою Хіменеса де Рада, архієпископа Толедо, в 1226 році, почали зводити грандіозний готичний собор, будівництво якого тривало більше двох століть. «Величний і звучний гімн, в якому співає готика», - так називають цю грандіозну споруду. За своїми розмірами Кафедральний собор Святої Марії поступається тільки соборам в Мілані і Севільї. Це справжня скарбниця творів мистецтва. У 1845 році толедський собор відвідав російський композитор М.І. Глінка і грав там на органі.

Вплив мусульманських традицій головним чином відчувався в архітектурі, так як іспанських королів зачаровували химерна гра орнаментальних візерунків і витонченість арок, що покояться на струнких колонах; велика кількість філігранних прикрас з розфарбованого гіпсу і ажурне різьблення дерев'яних і сталактитових стель. Навіть у будівництві християнських храмів, толедські майстри сміливо з'єднували характерні риси мавританського зодчества з романським і готичним стилями, запозиченими з Європи, зокрема з Франції. У результаті такого синтезу в Іспанії був створений оригінальний декоративно-мальовничий стиль, який отримав назву «мудехар».

Яскравий зразок стилю - Монастир Санта-Ісабель де лос Райєс, північний фасад якого прикрашений аркадами з пілястрами і напівколонами, що підтримують антаблемент. У внутрішніх покоях монастиря збереглися стрілчасті арки з витонченими прикрасами з гіпсу, особливо ошатна візерунчаста арка з гіпсових сталактитів у дворику Лаурель. Велика кількість прикрас цього монастиря очевидно тому, що спочатку тут розміщувався палац Фердинанда Кастильського, герби якого досі прикрашають портал монастирської церкви.


З тих пір як Толедо став столицею, іспанські вельможі, почали охоче селитися в місті, щоб бути ближче до королівського двору. При зведенні своїх палаців вони брали за зразок колишні споруди римлян, вестготів і маврів. У строгих кам'яних фасадах старовинних замків не було нічого примітного: рідкісні прорізи вузьких заґратованих вікон, масивні важкі двері з металевими скрепами ... Але всередині відкривається справжнє багатство і розкіш оздоблення: тихі затишні дворики, оточені галереями, сади дивовижних дерев і квітучих рослин, дзюрчання фонтанів, різноманіття декоративних візерунків і блиск різнокольорових кахлів.

1561 року Філліп II переніс резиденцію в центр Піренейського півострова, в Мадрид, але Толедо залишився головним релігійним центром Іспанії. Це істотно відбилося на економіці, культурі та добробуті міста, так як частина представників знаті, науки, мистецтва, народних промислів і ремесел - пішли за королем. Головним правителем міста стала церква. Для звернення всіх жителів в християнську віру, влаштовувалися урочисті релігійні церемонії. В Іспанії, де релігія так тісно перепліталася з народним життям, ці святкування нагадували веселі карнавали, супроводжувані пишними ходами, співом, танцями.

З 1342 до наших днів збереглася давня традиція святкування одного з найголовніших релігійних свят - Корпус Крісті - Тіла Господнього. З початку XV століття вулицями міста проходять релігійні процесії і костюмований парад - Велетнів, що уособлюють фігури Королів, Емірів, видатних історичних особистостей Толедо. За ними слідують Дракон Тараска, який поливає водою натовп, хід великоголовими, парафіяни різних церков, ченці, братства, члени лицарських орденів, міська влада, вершники - представники Громадянської Гвардії.



Немає коментарів:

Дописати коментар